امور کنسولی و روادید

صدور شناسنامه فرزند مادر ایرانی و پدر خارجی

         به استناد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، مادران ایرانی دارای همسر خارجی، در صورت تمایل می‌توانند برای فرزندان خود درخواست تابعیت ایران نموده و پس طی مراحل قانونی شناسنامه دریافت نمایند. برای ارائه درخواست اقدامات(مرحله اول تا سوم ) زیر را بترتیب انجام دهید.

مرحله اول:

    * ثبت درخواست توسط مادر برای فرزندان زیر 18 سال در سامانه میخکمادر باید با کد ملی خود وارد سامانه میخک شده و مراحل ثبت نام را انجام دهد. پس از ورود به صفحه اصلی، با انتخاب  گزینه " امور تابعیت " و سپس گزینه " درخواست شناسنامه زیر 18 سال پدر خارجی "  فرم های خواسته شده را تکمیل و کد رهگیری دریافت نماید.توجه داشته باشید قسمت مشخصات بستگان ( درجه یک: پدر، مادر، برادر، خواهر) در ایران و مشخصات همسر و فرزندان در قسمت اطلاعات پدر را حتما تکمیل نمایید. همچنین فیلد بیوگرافی شوهر را به زبان فارسی تکمیل نمایید.

    * ثبت درخواست توسط متقاضی بالای 18 سال در سامانه میخک. مادر باید با کد ملی خود وارد سامانه میخک شده و مراحل ثبت نام را انجام دهد. پس از ورود به صفحه اصلی، با انتخاب گزینه " امور تابعیت" و سپس گزینه " درخواست شناسنامه بالای 18 سال پدر خارجی"، فرم های خواسته شده را تکمیل و کد رهگیری دریافت نمایید. توجه داشته باشید فرمها توسط خود متقاضی بالای 18 سال تکمیل شده و به همه سوالات باید پاسخ دهد و اطلاعات درخواست شده را بطور کامل درج نماید.

نکات بسیار ضروری:

* تصویر گذرنامه فرزند اعم از بالای 18 سال و یا کمتر از 18 سال در سامانه میخک بارگذاری گردد.

* تصویر تمامی صفحات شناسنامه مادر ایرانی در سامانه میخک بارگذاری گردد.

* در صورتی که فرزند مادر ایرانی، دارای همسر و فرزند می‌باشد تصویر گذرنامه و مشخصات کامل تحصیلی و شغلی آنان در سامانه میخک بارگذاری گردد.

* پاسخ به تمامی سوالات در سامانه میخک از جمله سوال 7 پرسشنامه در خصوص مشخصات همسر و فرزندان، سوال 22 پرسشنامه راجع به مشخصات بستگان و سوال 26 در خصوص زندگینامه پدر فرزند زیر 18 سال و یا خود متقاضی بالای 18 سال بصورت کامل و صحیح ارائه گردد.(زندگینامه شامل مشخصات فردی، میزان تحصیلات و محل های تحصیل، تخصص ها و مهارت های شغلی، مکان‌های اشتغال و ... می‌باشد)

مرحله دوم : ارسال مدارک زیر به سفارت: 

  1.  اصل و تصویر همه صفحات شناسنامه مادر
  2.  اصل و تصویر مدرک ازدواج مادر و پدر
  3.  اصل و تصویر گواهی ولادت فرزند
  4.  اصل و تصویر مدرک اقامت فرزند ( گذرنامه و یا مدرک عکسدار خارجی)
  5.  اصل و تصویر مدرک اقامت و گذرنامه پدر خارجی
  6.  دونسخه کارت انگشت نگاری برای فرزندان بالای 15 سال تمام( از مراکز پلیس استرالیا دریافت نمایید)
  7.  سه قطعه عکس جدید مانند نمونه تمام رخ بدون کلاه و عینک برای فرزندان بالای 15 سال تمام
  8.  دو قطعه عکس جدید و مناسب پدر فرزند
  9. تکمیل اقرار نامه برای فرزندان بالای 18 سال توسط مادر و متقاضی در محل سفارت
  10.  پرداخت 85 دلار به یکی از 2 روش زیر: 

    الف- واریز آنلاین به حساب سفارت ایران و ارسال رسید آن:

    Account Name: Iran Embassy

    BSB: 062900

    ACC: 11138839

    Commonwealth Bank of Australia

    ب- تهیه مانی اوردر از پست آفیس در وجه سفارت ایران و ارسال آن 

توضیح مدرک ازدواج:

منظور از مدرک ازدواج در بند 2 یکی از موارد زیر می‌تواند باشد.

برای ازدواجهای قبل از تاریخ 1398/07/02

  • سند ازدواج
  • پروانه زناشوئی
  • ازدواج شرعی از مراکز اسلامی مورد تایید نمایندگی
  • گواهی ازدواج محلی که به تایید وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا رسیده باشد.
  • احکام قضائی ( داخلی یا خارجی ) مبنی بر وجود رابطه زوحیت.

برای ازدواجهای تاریخ 1398/07/02  تا  1399/03/19

  • پروانه زناشوئی
  • حکم قطعی مرجع قضائی ایران مبنی بر احراز وقوع ازدواج شرعی          

برای ازدواجهای بعد از تاریخ 1398/07/02

  • لازم است ازدواج در شناسنامه مادر ثبت شده باشد . این افراد دارای پروانه زناشوئی و سند ازدواج می‌باشند. چنانچه ازدواج شما ثبت نشده است ابتدا نسبت به ثبت آن اقدام و سپس برای شناسنامه فرزند اقدام نمایید

تبصره: در صورت طلاق و یا فوت شوهر ، مادر می‌تواند برای فرزندان زیر 18 سال درخواست خود را ارائه نماید. در این صورت مدارک طلاق و یا فوت شوهر ارائه گردد.

شرایط لازم برای گواهی ولادت فرزند:

  1.  مشخصات والدین در گواهی تولد فرزند با مدارک خارجی و ایرانی (شناسنامه مادر) مغایرت نداشته باشد.( چنانچه مادر ایرانی، نام خانوادگی همسر خود را انتخاب نموده است ، مدارک لازم را باید ارائه نماید.)
  2.  در گواهی ولادت فرزند، مشخصات کامل والدین و مشخصات فرزند، حداقل شامل: نام، نام خانوادگی، جنسیت، تاریخ تولد، کشور و شهر محل تولد درج شده باشد.
  3.  چنانچه محل تولد فرزند، کشور استرالیا نباشد، اصل گواهی تولد می‌بایست توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تولد ترجمه و تایید گردد و یا اینکه سفارت کشور محل تولد در استرالیا آنرا تایید و سپس توسط وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا تایید گردد

توجه:

   - درخواست شما ابتدا برای طی مراحل قانونی به ایران ارسال می‌شود. پس از دریافت پاسخ، در صورت موافقت،شناسنامه صادر خواهد شد. لازم به ذکر است ارسال مدارک به سفارت بمعنی قطعی بودن دریافت تابعیت و شناسنامه ایرانی نمی‌باشد.

   -  به محض دریافت تابعیت و صدور شناسنامه، فرزندان شما تابع قوانین ایران خواهند بود از جمله در خصوص خدمت سربازی پسرها .

جهت اطلاع از آخرین اخبار و مقررات کنسولی، می‌توانید در کانال تلگرامی امور کنسولی از طریق لینک: https://t.me/embassy_of_iran_canberra عضو شوید.

- آدرس ایمیل ارتباطی: Cbr.consular@mfa.gov.ir